Najzaujímavejšie klientske príbehy v roku 2018
Posledný deň roka je fajn obzrieť sa naspäť a pospomínať na niektoré zaujímavosti a príbehy, ktoré sme s klientmi prežili.
Poistná udalosť na Novom Zélande
Už na začiatku roka sa odohral jeden z príbehov, ktorý si budem určite ešte dlho pamätať. Samotná story sa začala ešte na jeseň v roku 2017, keď sa jeden z mojich klientov vydal na cestu.
Ide nielen o top klienta, ale aj o skvelého priateľa a pre mňa osobne veľký vzor. Otec rodiny je veľmi úspešný manažér a podnikateľ. Dnes sa už venuje viac svojmu poslaniu, než práci. Na jeseň 2017 sa so svojou rodinkou a deťmi vo veku 11 a 2 roky vydal na cestu na Nový Zéland. Nakoniec tam strávili krásny polrok.
Musím povedať, že kedykoľvek uverejnili fotky s príbehom, ihneď sme to doma čítali a totálne žrali. Fotky boli nádherné a zážitky veľmi poučné.
S klientmi sme samozrejme riešili cestovné poistenie, ktoré nebolo najlacnejšie. Uzatvorili sme ho v Groupame.
Klienti sa nakoniec šťastlivo vrátili, za polroka však došlo k poistnej udalosti. Jedenásťročná dcéra musela navštíviť zubára s akútnym zápalom, no a ako asi tušíte, zubár na Novom Zélande nebol najlacnejší špás. Cestovné poistenie tento typ ošetrenia krylo, tak som Groupame poslal ohlášku a čakali sme na preplatenie časti nákladov.
Rok 2018 sa začal zamietnutím plnenia s odôvodnením, že išlo o paradentózu a tá je samozrejme vo výlukách. Je logické, že poisťovňa nekryje pokazené zuby, o ktoré sa klient dlhodobo nestará. Aspoň takto laicky rozumiem paradentóze ja. Toto nebol prípad 11 ročného dieťaťa.
Lekársku správu z Nového Zélandu sme preto nechali pozrieť špičkovému slovenskému zubárovi a ten nám objasnil, že diagnostikovaná nebola paradentóza, ale paradentitída, teda nejaký zápal alebo niečo podobné. Ospravedlňujem sa zubárom, ak som sa zle vyjadril 🙂 Podstatné je, že po zaslaní odvolania doplneného touto informáciou Groupama do týždňa klientom preplatila poistné plnenie. Ďakujeme.
Pokazená práčka, vytopená domácnosť a rozbité sklo v kúpelni
Počas roka je poistných udalostí dosť, ale spomeniem ešte tri.
V prvom prípade klientka prala. Opäť skvelá kamoška a navyše býva rovno oproti cez ulicu. Počas prania v bloku vypadol prúd. Ten po chvíli naskočil, ale práčka už nie. Elektromotor sa porúčal. Klientka síce neverila, ale poistenie domácnosti to kryje a peniaze prišli. Tešili sme sa obaja.
V druhom prípade išlo tiež o pranie a vodu. Klientku som zachránil úplnou náhodou. Všimol som si, že na Facebook dala status, že súrne hľadá vodára. Reku opýtam sa o čo ide. Niečo sa stalo s hadičkami a v byte tiekla voda. Aj keď to klientom prízvukujem pri každom podpise, často sa na to zabúda – v rámci poistenia existujú asistenčné služby!
Ihneď sme skontaktovali AXA Assistance a do hodiny bolo všetko ok. Prišiel vodár, opravil, odišiel. Ešte som pre istotu zavolal klientke, či niečo platila. Človek nikdy nevie, odpoveď však bola v poriadku. Servis bol bezplatný a je súčasťou zmluvy, za ktorú si klientka platí.
Tretí prípad mi možno ani nebudete veriť, pretože neverím dodnes ani ja :)) Klientov poznám roky, majú maličké deti. Ich starší 3 ročný chlapec je .. hľadám správne slovo.. extrém 😀 Ale naozaj. Chodím do množstva domácností a stretávam veľa mladých rodín, ale tento chlapček je v mojom rebríčku číslo 1. Napríklad pri jednej z mojich návštev sa hral spôsobom, že dve autíčka trieskal o seba tak, že ich časti lietali okolo 😀 Nuž, každý sme nejaký, že 🙂
Jedno ráno mi zavolala klientka, mama, že v noci sa im v kúpelni rozsypala sklenená zástena medzi vaňou a umývadlom. Sama. Len tak. Nuž.. Hovorím si okej. Čo mi klienti povedia, to je pravda a s tým musím pracovať 🙂 Nahlásili sme teda poisťovni rozbitie skla.
Poisťovňa si škodu zdokumentovala a celú opravu preplatila na základe faktúry. Bola to opäť AXA a mne sa opäť potvrdilo, že poisťovne svoje povinnosti plnia. Znovu vďaka.
V roku 2018 som nemal ani jeden prípad, keď by klienti nedostali peniaze. Všetky nahlásené udalosti boli oprávnené a poisťovne platili. Takže na reči z korporátnych kuchyniek o tom, že to nefunguje, proste neverím. 90 % klientov totiž nevie na čo majú nárok, čo majú poistené, za čo platia. A v prípade riešenia poistnej udalosti nedokážu rovnocenne komunikovať s poisťovňou, pretože ich nikto nezastupuje.
V núdzi spoznáš makléra
Keď už sme pri tom zastupovaní, asi každý rok ku mne zablúdi nešťastník alebo nešťastníčka, ktorým sa niečo prihodilo a poisťováka zrazu niet.
Minulý rok to bol rezbár s rozsekanou rukou (pravou, s ktorou pracoval), tento rok to bola dievčina. Na crossfite cvičila výskoky a zoskoky na bedni. Jeden zoskok žiaľ nevyšiel. Dievča si roztrhlo krížny väz. Nasledovala operácia kolena, hospitalizácia a rehabilitácia. Pomoc s poistným plnením som ponúkol až takmer rok po úraze, keď som sa o prípade dozvedel a keď sa ku mne dostali papiere. Pôvodný maklér sa vyparil.
Spracoval som dokopy 15 lekárskych správ, spísal listy a hádajte ako to dopadlo? Allianz klientke poslal viac než 4 cifernú sumu. Urobil som prácu, za ktorú mal zaplatené neznámy maklér, ale výsledkom boli štastní ľudia a pre mňa veľmi vzácne odporúčanie 🙂
Inak ani tomuto plneniu som veľmi neveril, ale tento rok boli u mňa poisťovne na 1 s *, a plnenie dosiahlo až neuveriteľných 100 %.
Zážitky zo služby druhypilier.sk
Web a službu www.druhypilier.sk prevádzkujem už druhý rok. Mladým ľuďom pomáhame zriadiť si druhý pilier rýchlo a bezplatne.
Mnohokrát suplujeme infolinku. Ľudia si myslia, že sme Sociálna poisťovňa, banka, komerčná poisťovňa, požičovňa peňazí alebo správca, u ktorého majú zmluvu. Riešime teda aj kopec administratívy a usmerňujeme ľudí pri riešení dôchodkov, žiaľ aj úmrtiach alebo invalidite.
titulka našej služby druhypilier.sk, foto: druhypilier.sk
Zo všetkých zážitkov spomeniem aspoň dva. Jeden smutný a jeden veselý.
Začnem smutným, nech to končí veselo. Volal nám chlapec, že by chcel druhý pilier. Zistili sme, že pracuje, spĺňa vekovú hranicu do 35 rokov a teda sme už len riešili, ktorú zo 6 správcovských spoločností by si chcel vybrať. Ktorú si nakoniec vybral?
Žiadnu. Pretože v čase riešenia sa o tom dozvedel jeho otec a ten mu zakázal zriadiť si druhý pilier. Ďalšieho komentára sa zdržím.
Veselá príhoda je o staršom človeku, ktorý sa blíži k 50. roku života. Obrovské množstvo klientov nás kontaktuje s tým, že nevedia, či majú druhý pilier. Zistili sme, že Martin nielenže druhý pilier má, ale že v čase hlúpej a nepravdivej antikampane Sociálnej poisťovne urobil dobré rozhodnutie a ako jeden z mála poslal naspäť návratku.
Na rozdiel od desaťtisícov Slovákov nebol presunutý do dlhopisových garantovaných fondov, ale ponechal si 100 % v akciovom fonde. Nádherne tak využil dlhé roky trvajúci rast a na účte sme objavili 19 tisíc eur! Pochválil som ho za list, ktorý vtedy poslal a vyčíslili sme, že to bol list za približne 8 tisíc eur. Aký najdrahší list ste poslali vy? 🙂
Najväčším investorom bola žena
Pri investíciách sa stretávam skôr s ľuďmi, ktorí už zistili, že bežný účet nie je cesta ako sporiť. Menej skusení začínajú s nižšími sumami alebo si volia portfólia na kratšie obdobie. Preto na stretnutí roka mi skoro vypadli oči, keď mi klientka povedala, že ideme odkladať tisíc eur mesačne.
Topmanažérke sme vytvorili tri investičné portfóliá. 400 eur odkladáme pre jedno dieťa, 400 eur pre druhé a 200 pre ňu na dôchodok. Účty sme otvárali na jeseň, takže aktuálne sa všetky krásne červenajú a sú v strate 5 – 15 %. Po koncoročnom poklese na trhu to ale nie je žiadny problém a skutočne sa teším, že postupne sa objavujú podobní klienti.
Mimochodom, prekvapí Vás, keď napíšem, že všetky produkty, ktoré klientka už má a ukázala mi, sú naozaj dobre zvolené a kvalitné? Veľký rozdiel oproti tomu, čo často nachádzam podpísané v domácnostiach. Keď som nad tým viac premýšľal, tak mi to vlastne dáva zmysel.
Úverové harakiri
Teraz niečo z denníčka hypošpecialistu a profesionálneho zadlžovača.
Zážitkov z riešenia úverov je snáď na trilógiu. Neverili by ste, s čím všetkým dokážu prísť klienti. A ak sú klienti v pohode, tak pre zmenu je situácia mega komplikovaná (príjem v zahraničí, podnikatelia, minimálka na páske a „zvyšok bokom“ a pod.).
Asi by som nerobil úvery, keby ma nebavilo riešiť vždy nové zadanie. Pre mňa sú najzaujímavejšie výstavby domov a rôzne komplikácie, ktoré je potrebné vyriešiť. V pred-Silvestrovskú noc vyberám pikošku na pobavenie (alebo zaplakanie?).
Klienti sa ku mne dostali z obchodného tímu, kde môj špičkový kolega Peter Kunya navrhol pomoc. Popri riešení iného si všimol, že otec rodiny má 3 dlhy a syn ďalšie dva.
Samotné dlhy rozoberať nejdem, pre pointu príbehu vypichnem len jeden. Klienti sa neporadili a prijali naozaj zlú radu v banke – vzali si spotrebný úver 25 000 eur, kde mesačná splátka predstavuje 340 eur. V danej rodine pritom pracuje len syn za 630 eur v čistom a toto bol už piaty dlh pre rodinu.
Dom klientov nebol založený a má slušnú hodnotu. Vymysleli sme teda spôsob, akým by sme mohli všetky dlhy zrefinancovať. Spojili by sme ich do jedného väčšieho dlhu – do hypotéky.
Naše riešenie malo priniesť úsporu cez 500 eur mesačne. Verte-neverte, ale v tomto prípade ide o skutočný príbeh. Môj doterajší rekord je pritom niekde cez 300 eur úspory mesačne. Tu by zmizla splátka 340 eur a ďalšie 4 splátky, pribudla by nová hypotéka s oveľa nižším úrokom.
Rozpracovali sme riešenie v Poštovej banke, kde to bolo v podstate už na podpis. V tomto momente klienti prestali komunikovať, dvíhať telefón, nereagovali na smsky.
Trochu sme nerozumeli, ale stať sa môže čokoľvek, takže sme čakali na info. Prišla už len jedna sms: „boli sme v banke a tam nám dali peniaze.“ Nie, klienti to neprefinancovali bez nás hypotékou, vzali si ďalší spotrebný úver, ale tentokrát z inej banky. Čo dodať, komu niet rady..
A čo ja?
Ak by som mal v skratke zhrnúť rok, tak bol úžasný. Som zasnúbený s ženou môjho života, odbehol som ďalší svetový maratón v Berlíne a podarilo sa mi viac prezentovať v médiách. V decembri ste ma mohli dvakrát zhliadnuť na Markíze, v lete som zas robil dlhší rozhovor pre KOŠICE:DNES. Za toto všetko ĎAKUJEM.
natáčanie pre Markízu, foto: archív
Okrem toho sa mi s tímom podarilo spustiť verejné prednášky o financiách v Prešove, ale v Prešove nás čaká ešte veľa práce 🙂 Teším sa, čo prinesie nový rok.
Želám Vám štastný nový rok 🙂
Dovolil som si podeliť sa s Vami s príbehmi zo života finančníka a tak môžem pekne nadviazať s novoročným želaním.
Želám Vám šťastný, zdravý a spokojný nový rok, plný pohody a hlavne dobrých rozhodnutí! Ak sa niekedy nebudete vedieť rozhodnúť, radšej sa opýtajte. Budem sa tešiť, ak si vyberiete mňa a ešte viac sa poteším, ak sa stanete skvelým príbehom pre rok 2019 🙂
Ďakujem Vám a prajem krásny rok 2019.