Dôvera je v biznise najdôležitejšia
Volkswagen spáchal kolosálny fail a na to sa nedá nereagovať.
Už dlho sa niekomu nepodarilo spáchať taký fail, aký sa udial vo Volkswagene. Americké úrady zistili, že VW podvádzal pri emisných skúškach.
Autá Volkswagenu boli schopné detegovať, že sú na kontrole a následne dokázali zatajiť skutočné množstvo vypúšťaných emisií.
Nepodarilo sa im však oklamať Federálny úrad pre ochranu životného prostredia v USA.
V Bratislave sa žiaľ tento rok asi na odmeny tešiť nemusia.
Čo sa stalo?
Výsledkom odhalenia je hroziaca pokuta 18 miliárd dolárov (1/5 nominálneho HDP Slovenska), povinnosť zvolať na opravu takmer pol milióna áut v USA a obrovské finančné straty.
Akcie firmy sa prakticky okamžite prepadli o viac než 20 %, čo predstavuje stratu hodnoty firmy 16 miliárd dolárov. Ďalšie detaily nie sú dôležité, koniec koncov sú toho plné médiá.
Naozajstnou stratou je však totálna strata dôvery v aj moju obľúbenú značku.
reakcia trhov na správy o podvode, graf: Bloomberg
porovnanie strát za rôzne obdobia, dáta: eToro
Podnikanie stojí na dôvere
Myslím si, že o dôvere v podnikaní viem dosť. Dennodenne sa vo svete financií stretávam s ľuďmi, ktorí boli oklamaní. A nie málo ich chodí na naše verejné semináre dozvedieť sa viac. Pretože veria už len sebe.
Dlhodobo úspešné podnikanie sa dá postaviť jedine na čestnom a poctivom prístupe. Aj keď na Slovensku tomu možno nie každý verí.
Ale že by na to zabudli soudruzi z NDR?
Pri zamyslení sa nad dôležitosťou dôvery v podnikaní som si spomenul na jeden starší blog Miša Trubana. Písal ho v januári 2014, no dnes sa mi náramne hodí.
Michal písal o tom, že aj posledný roboš si môže nájsť dobrú prácu – a pritom stačí tak málo: nesnažiť sa nikoho odrbať a dodržať čo ste sľúbili.
Yes, it’s that easy.
Nie nadarmo je z Miša úspešný slovenský podnikateľ. A aj keď služby jeho Websupportu nie sú najlacnejšie na trhu, ja osobne iné nevyužívam.
Viem, že až sa vyskytne nejaký problém so servermi alebo databázou, Mišovi ľudia prídu a pomôžu mi. O tom je dôvera.
Zničená povesť
Volkswagen samozrejme krízu ustojí. Padnú nejaké hlavy, upravia sa autá, zaplatí sa vyrúbaná pokuta.
Lenže pošramotená povesť sa s ním povezie možno desaťročia. Automobilka po dlhej dobe stratila pozíciu najhodnotnejšej nemeckej automobilky a je otázne, či ju ešte získa.
Bolo by veľmi naivné myslieť si, že BMW alebo iné nemecké značky sa teraz vytešujú. Straty zasiahnu všetky nemecké koncerny a do budúcna sa môžu pripraviť na vtípky z druhej strany Atlantiku.
Vo finančnom biznise sa podvodník so svojou kariérou môže skôr či neskôr rozlúčiť.
Volkswagen autá určite vyrábať neprestane, ale jeho fanúšikovia budú podrobení celkom slušnému testu lojality. Sám som zvedavý ako obstojím.